Tulip Garden - Reisverslag uit Haiderabad, India van Judith Diederen - WaarBenJij.nu Tulip Garden - Reisverslag uit Haiderabad, India van Judith Diederen - WaarBenJij.nu

Tulip Garden

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

20 Oktober 2014 | India, Haiderabad

Dag trouwe blogvolgers,

Vrijdag zijn we vertrokken naar Tulip Garden. We hebben daar onze slaapspullen gedropt want we zouden daar 3 nachten blijven slapen. Vervolgens zijn we snel doorgereden naar Vijawada waar we weer hebben gewinkeld. Het geld was nog steeds niet op dus we hebben nog meer speelgoed gekocht voor de kinderen. Met een volle wagen zijn we vervolgens door een stukje sloppenwijk gereden. Het was al donker dus de mensen konden niet goed zien dat wij met een volle auto door hun straatje reden. Het was erg indrukkwekkend. Deze mensen wonen in mini hutjes aan de kant van de weg met hun neus in de uitlaatgassen. Het is niet voor te stellen dat je zo kan leven. Het was muisstil in de auto, iedereen was onder de indruk. Dan komt het besef weer dat je blij bent dat je in Nederland geboren bent en het goed hebt. Iedereen stond daar wel even bij stil.

's avonds hebben we lekker gegeten in Tulip Garden en nog even met de kinderen gespeeld. Na het eten gaan de kinderen allemaal naar de medicijnkamer waar ze hun medicijnen slikken. Margreet verzorgt hier ook de wondjes van de kinderen en kijkt hun oren etc. na. Ook is er een jongen die KNO arts wil worden. Hij helpt Margreet hierbij. Als Margreet er niet is doet Mary Nurse dit allemaal. Zij stond afgelopen dagen de medicijnen uit te delen. Het ene kind slikt zo 8 pillen weg en de ander hoeft er maar 1. Na de medicijnen hebben we ze naar bed gebracht. Nicole en Marita zijn bij het jongensgedeelte gaan kijken en Annemiek, mama en ik zijn bij de meiden geweest. Hier hebben we liedjes gezongen en nog wat gekkigheid uitgespookt. Daar houden ze wel van! We konden het niet laat maken want op zaterdag moeten ze gewoon naar school. Toen iedereen in bed lag hebben wij bij Margreet op de veranda een drankje gedronken. Daarna zijn wij ook gaan slapen, we waren kapot!

Zaterdag ging de wekker om 06.00 uur. Dat is heel gewoon hier. Het is dan licht dus opstaan. Alle kinderen moeten om 07.00 uur weer fris aan het ontbijt zitten. Na het ontbijt ben ik met de kinderen meegegaan naar school. Vervolgens hebben we met z'n allen weer cupcakes en wafels gemaakt. Margreet vond het zo'n succes bij Asha Djothi dat ze het ook graag in Tulip Garden wilde. We zijn de dag bezig geweest met bakken. Toen de kinderen om 17.00 uur uit school kwamen was alles klaar en was het aanvallen geblazen. Ze hebben ervan genoten!! Ze vonden het heerlijk.

Op zondag zijn de kinderen vrij. Voor zondag hadden we daarom een bingo in gedachten. We hadden vanuit Nederland al veel prijsjes meegenomen en ook in Vijawada hebben we nog wat prijsjes gekocht. Het was 1 kabaal toen we de bingo gingen spelen. Iedereen was zo enthousiast dat iedereen door elkaar heen gilde. Toen er eenmaal orde was zaten ze allemaal op te letten. De concentratie was bij sommige snel weg, maar dat was geen probleem. Iedereen had aan het eind van de bingo had iedereen een prijsje en was iedereen gelukkig! Vervolgens hadden we even een kleine pauze en hebben we de luiken even gesloten. Even rust. Rond 16.00 uur kwamen we allemaal weer terug in de grote zaal. Hier zaten alle kinderen keurig op de grond en stonden er 7 stoelen vooraan. Deze waren voor ons 5'en en nog 2 andere bezoekers. Een aantal kinderen hadden een woordje ingestudeerd. Ook kregen we allemaal een mooie sjaal. Een sjaal is een mooi gebaar in India. Als je een sjaal krijgt is dat een teken van respect en dankbaarheid. Na het krijgen van de sjaals is de muziek gestart en hebben we gedanst met de kinderen. Iedereen was nat van het zweet zo hard hebben de kinderen gedanst. Daarom is iedereen voor het eten gaan douchen. Na het eten moesten de kinderen weer vroeg naar bed want maandag moesten ze allemaal weer naar school.

Vanochtend hebben we voor de laatste keer met de kinderen in Tulip Garden ontbeten. Daarna zijn we allemaal meegegaan in de schoolbus om de kinderen naar school te brengen. Dit was weer hartstikke leuk. Onderweg hebben we allemaal liedjes gezongen met de kinderen. De hele bus schreeuwde het reffrein mee 'van je hela hela hela hola la he, hela hela hela ho lala he!'. Echt geweldig was dat. Toen we weer terug waren in Tulip Garden hebben we op de veranda van Margreet nog even koffie en thee gedronken. Daarna hebben we de wagen volgeladen en zijn we terug gereden naar Asha Djothi. We moesten terug met de jeep. Voorin konden mensen zitten maar achterin zat zo'n grote bak waar je spullen in kan zetten (waar dus geen dak op zit). Hier zaten Nicole, Annemiek en ik met alle spullen. Ook weer een geweldige ervaring om zo een autorit te maken in India.

Vanmiddag houden we het rustig. We gaan even naar het dorpje om wat water en brood te kopen en verder gaan we even relaxen. Het is allemaal erg vermoeiend wat we doen en het is ook nog is ontzettend heet hier. Morgen gaan mama, Annemiek en Marita naar de bioscoop. Ik ga niet mee omdat ik vorige keer al mee ben gegaan en dat was niet een hele fijne ervaring (vond ik). Nicole gaat niet mee omdat ze echt even moet leren voor haar toetsweek. Woensdag vieren we Diwali in Asha Djothi, dat is het lichtjesfeest wat ze in India vieren. Ook komt de buikspreker woensdag naar Asha Djothi. Dat wordt dus weer een groot feest. Donderdag vliegen we naar Hyderabad waar we het officiele Diwali gaan vieren. Officieel is Diwali 23 oktober, maar omdat wij dan al in Hyderbad zijn doen we het eerder in Asha Djothi.

Hoe dat allemaal is gegaan zullen we jullie vertellen in de volgende blogs!

Namaste!

• 20 Oktober 2014 - 08:40

Sas:

Jullie beleven genoeg zo te lezen. En wat zijn de kids jullie dankbaar voor alles. Nog ff dan zit het er weer op. Dan kom je weer thuis met alle mooie maar ook moeilijke herinneringen, want wat hebben wij het hier toch goed in vergelijking met iedereen daar.
    Nog paar fijne dagen.

• 20 Oktober 2014 - 09:32

Ronald:

Mooie foto's. De kids hebben zeker de dag van hun leven met de cup cakes en wafels.

Kus

• 20 Oktober 2014 - 09:32

Kus

• 20 Oktober 2014 - 12:23

Ineke Venniker:

Oh wat had ik weer veel te lezen Judith, prachtig wat jullie doen en meemaken! En die kinderen genieten zo vol op dat moet jullie allemaal heel goed doen! Nog een paar dagen dan zijn de vaders weer blij dat jullie weer terug zijn! Geniet nog van de laatste leuke dingen . Liefs van mij!groeten aan allemaal!

• 20 Oktober 2014 - 13:58

Ronald:

Ineke, dat heb je goed aangevoeld dat vaders weer blij zijn als ze terug zijn..... :)

• 20 Oktober 2014 - 22:03

Peter:

Hele mooie verhalen, ik geniet er van.

• 20 Oktober 2014 - 22:08

Peter:

Mooie foto's trouwens.

• 20 Oktober 2014 - 23:18

Ineke S:

Lieve vrijwilligers daar! Oh wat gaat de tijd toch snel he! Ik zie weer zoveel bekende mensen dat ik wel heimwee krijg naar India geweldig hoe jullie het allemaal met die kinderen doen. En wat een mooie foto's een erg leuke foto van jullie en Marrie en Sjaak met die mooie sjaals wat zullen ze weer een mooie dansjes gedaan hebben, en dan al die cup cake's een heel werk! Geniet nog even en heel veel plezier in Hyderabad . Iedereen heeft het volgens mij erg naar haar zin geweldig Ouderkerkse dames! Lieve groet Ineke

• 21 Oktober 2014 - 09:11

Lisette:

Geniet van de laatste dagen!!!
    Liefs